Blogi firmowe – a po co to komu?

Pamiętam czasy, kiedy słowo blog kojarzyło się z internetowym pamiętnikiem i smutnymi wpisami nastolatek o złamanych sercach. Całe szczęście tamte czasy już dawno odeszły w zapomnienie. Dzisiaj blogowanie nie oznacza już tylko wylewania morza emocji w sieci. Blogi stały się skutecznym narzędziem w rękach marketingowców oraz wszystkich osób, które chcą wypromować swój biznes (lub siebie) w internecie. W Copy That najważniejsi są ludzie, pomysły i słowa. Nie wierzymy w bezduszny copywriting, taśmowe tworzenie treści, powielanie utartych schematów, operowanie półłówkami i frazesami. Każdego, kto podejmuje się współpracy z nami, chcemy jak najlepiej poznać, zarazić się jego pasją i zrozumieć, co chce przekazać światu.


Blogi a blogi firmowe

Żeby zrozumieć, jak blogi mogą być wykorzystywane do promocji, warto zacząć od początku i odróżnić tzw. blogi firmowe od pozostałych.

Nie szukając daleko, posłużymy jako przykład – my, czyli Copy That. Rozpoczynając działalność jako copywriterki, jednym z pierwszych kroków, które poczyniłyśmy w internecie, było oczywiście założenie strony internetowej. Opisałyśmy na niej to, czym się zajmujemy, kim jesteśmy, jaka jest nasza oferta itd. Z czasem dodałyśmy też zakładkę blog[ , w której zamieszczamy teksty, dotyczące naszej działalności. Na blogu nie opisujemy swoich prywatnych przygód, ani nie dzielimy się przemyśleniami na temat świata. Chcemy dawać wiedzę z konkretnej branży – takiej, w której na co dzień się obracamy.

Po drugiej stronie barykady są blogi, które powstały jako osobne byty, czyli wszystkie blogi osobiste czy tematyczne. Przykłady? Blogi podróżnicze, kulinarne, modowe, muzyczne, motoryzacyjne, filmowe, poradnikowe, lifestyle’owe itp. Takie strony powstają zwykle z potrzeby serca (lub potrzeby portfela) i nie są związane z żadną działalnością/stroną www.

Po co prowadzić blogi firmowe?

Powodów jest kilka, a to najważniejsze z nich:

  • Po pierwsze primo – blogi zwiększają ilość tekstu na stronach i dają możliwość do wykorzystania fraz, które internauci najczęściej wpisują w wyszukiwarki. Na przykład – szukasz copywritera, który napisze wszystkie teksty na Twoją stronę. Co wpiszesz w Google? „Copywriter teksty na stronę”, „pisanie tekstów na stronę”, ewentualnie przejdziesz od razu do rzeczy i wpiszesz „copywriter cennik”. Im więcej podobnych fraz znajdzie się na naszej stronie (oczywiście umiejętnie wplecionych w tekst), tym bardziej jej pozycja będzie się podnosić i tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie ją nasz potencjalny klient. 🙂
  • Po drugie primo – Google lubi content. Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie docenia strony, na których regularnie pojawiają się nowe treści i których zawartość jest systematycznie aktualizowana. W zamian odwdzięcza się podniesieniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Po trzecie primo ultimo, dwie pieczenie na jednym ogniu. Dzięki temu wpisowi, my stajemy się jedną pieczenią, a Ty drugą. Dlaczego? Ponieważ staramy się zawrzeć jak najwięcej przydatnych informacji i przekazać wiedzę użyteczną. Dzięki temu Ty otrzymujesz porcję interesujących Cię informacji (oby!), a my być może zyskamy w Twoich oczach opinię ekspertek. ?
  • Po czwarte, wizerunek i relacje. Zamieszczając wpisy na blogu, możesz budować relacje z klientami, dać możliwość lepszego poznania się odbiorcom, a nawet tworzyć z nimi dialog. Dla nas blog jest miejscem, w którym możemy pokazać, kim jesteśmy, jaką mamy wiedzę i jaką jakość ma nasz produkt, czyli słowo pisane. Ale jak wiadomo, co kraj to obyczaj – każda firma prowadzi blog zgodnie z obraną przez siebie strategią. Wiemy, bo wpisów na blogi firmowe trochę już napisałyśmy. 😉
  • Po piąte, content marketing. Blogi firmowe to ważny element tzw. content marketingu, czyli marketingu treści. Tematyka contet marketingu czy inbound marketingu jest tak interesująca i rozległa, że będziemy do niej nie wracać. W skrócie możemy ująć to tak – żeby dostać, trzeba dać. A co dać? Wartościową i przydatną treść. O! 

Kto prowadzi blogi firmowe?

Uściślając – kto tworzy wpisy na firmowe blogi? Jeśli właściciele lub pracownicy firm mają czas i lekkie pióro, oczywiście mogą pisać teksty sami. W praktyce bardzo często za treści na firmowych blogach odpowiedzialni są… copywriterzy.

„Pff… Niby tacy specjaliści, a tekstu napisać nie potrafią i innym za to płacą…” – pewnie niejedna osoba wychodzi z takiego założenia. No cóż, może i potrafią, ale nie mają czasu. A nawet jeśli nie czują się dobrzy w pisaniu, to co z tego? Gdyby każdy potrafił pisać, nie miałybyśmy pracy. ?

Poza tym tworzenie firmowego bloga, to nie jest wcale bułka z masłem. To solidna pajda chleba z najlepszymi dodatkami – trzeba się natrudzić, żeby dobrze ją skomponować. A potem pozwolić czytelnikom zjeść ją ze smakiem.