Copywriting – ceny tekstów na zlecenie

Kwestia cen za usługi copywriterów to temat niezwykle trudny i zapewne przekonał się o tym każdy, kto choć raz zastanawiał się, ile kosztuje tekst na stronę www lub blog firmowy (w końcu „copywriting ceny” to połączenie dość często pojawiające się w wyszukiwarkach). Zaledwie kilka minut researchu wystarczy, aby dowiedzieć się, że w otchłani internetu czyhają zarówno oferty na poziomie 2, jak i 200 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Z czego to wynika? Ile kosztują usługi copywritera? Ile wart jest dobry tekst?


Cennik copywritera – nie taka prosta sprawa

Przede wszystkim musimy uściślić – odpowiedź na pytanie „ile kosztują teksty na stronę?” jest równie trudna, jak odpowiedź na pytanie „ile kosztuje sukienka?”:). Niemożliwe jest określenie konkretnej kwoty bez informacji, o jaki krój, materiał czy markę chodzi. Czy ma być uszyta przez projektanta, czy pochodzić z niedrogiej sieciówki? Czy ma to być sukienka na plażę, czy może na wesele? Czy ma być uszyta z poliestru, czy jedwabiu?

Tak samo jest z cenami copywritingu.

Na cenę tekstów składa się zwykle bardzo wiele czynników, które trudno jest ująć w sztywnym cenniku. Wśród elementów, które uwzględnia się podczas wyceniania usług copywriterskich, wymienia się m.in.:

  • Długość tekstu – wielu autorów rozlicza swoje teksty na podstawie ilości znaków. W takim wypadku ceny ustalane są zwykle dla 1000 zzs (znaków ze spacjami), 1000 zbs (znaków bez spacji), dla strony A4 (około 1800 zzs przy formatowaniu: Times New Roman, 12 pkt, interlinia 1,5) lub dla 100 wyrazów.
  • Rodzaj tekstu – innych nakładów pracy wymaga napisanie tekstu zapleczowego, artykułu do publikacji w branżowym serwisie, treści na stronę www czy hasła reklamowego.
  • Branżę – długość i rodzaj tekstu zwykle nie wystarczają copywriterom do tego, by wycenić zlecenie – konieczna jest także znajomość tematyki, której ono dotyczy. Na przykład 1000 zzs artykułu branżowego dla producenta odzieży w 99% przypadków będzie kosztowało znacznie mniej niż 1000 zzs artykułu branżowego dla laboratorium farmaceutycznego.
  • Research – w wielu przypadkach research, czyli wyszukiwanie materiałów niezbędnych do stworzenia tekstu, zajmuje copywriterom więcej czasu niż… samo pisanie (szczególnie w przypadku treści eksperckich, które wymagają dotarcia do fachowej literatury). Niektórzy klienci decydują się jednak na to, by dostarczać copywriterom materiały, na których mogą bazować, pisząc zlecone teksty – wiąże się to oczywiście ze zmniejszeniem ilości pracy dla copywritera i zazwyczaj także z obniżeniem ceny.
  • Czas pracy– tam, gdzie zlecenia nie da się przełożyć na liczbę znaków czy słów, niektórzy decydują się na rozliczenie godzinowe. My często wybieramy tę możliwość przy opracowywaniu treści na strony www.
  • Doświadczenie copywritera – jak w każdej branży, tak i w copywritingu, renoma i wiedza autorów bezpośrednio przekładają się na cenę zleceń.
  • Rodzaj współpracy – stali klienci często mogą zwykle liczyć na atrakcyjniejsze ceny niż Ci, którzy korzystają z usług copywritera jednorazowo.

Konieczność uwzględnienia tak wielu czynników w procesie wyceny zleceń sprawia, że cenniki copywriterów są zazwyczaj mocno rozbudowane, zawierające wiele uwag (np. „cennik zawiera jedynie przykładowe kwoty”) i podsumowywane informacją, że ceny dla każdego ze zleceń i tak ustalane są indywidualnie.

Oczywiście części klientów taki układ może wydawać się niejasny i niekomfortowy, jednak mamy nadzieję, że nasze powyższe wyjaśnienia chociaż trochę ukażą sytuację z perspektywy copywriterów. 

Copywriting – ceny w Copy That

Tworząc nasz cennik, zdecydowałyśmy się na przedstawienie w nim minimalnej ceny za dany rodzaj tekstu. Dla ułatwienia, w większości przypadków operujemy przelicznikiem 1000 zzs, jednak każdemu z naszych klientów oferujemy możliwość ustalenia wyceny całego projektu lub zaproponowania ceny za jeden tekst – oczywiście pod warunkiem, że poznamy szczegóły zlecenia.

Nasz cennik, wraz ze szczegółową ofertą, udostępniamy klientom drogą mailową. Jesteś ciekawy, jak wyglądają nasze ceny? Skontaktuj się z nami! Koniecznie zajrzyj także do zakładki Zaufali nam i sprawdź, co mówią o nas nasi klienci.