Kim jest copywriter i czym się zajmuje?
Często myślę, że przed internetem wszystko było prostsze. Oczywiście nie mam co do tego stuprocentowej pewności, ponieważ wspomnienie tamtych lat jest dla mnie lekko mglistą już mieszanką chwil spędzonych na podwórku, skakaniu przez gumę i gotowaniu pomidorowej z cegieł. Mimo wszystko mam przeczucie, że żyło się łatwiej – również copywriterom.
W tamtych czasach copywriterzy pracowali zwykle w agencjach reklamowych i zastanawiali się nad scenariuszami reklam do telewizji, radia czy gazet. Większość osób potrafiła zrozumieć, na czym polega ich praca i raczej nie mylono ich z dziennikarzami, krytykami, poetami czy pisarzami. Potem nastąpiła rewolucja. Powszechny dostęp do internetu zachwiał całą wiedzą, jaką świat posiadał na temat zawodu copywritera.
Jak copywriter o copywriterze
Aby stworzyć ten tekst, przewertowałam kilkanaście stron w poszukiwaniu definicji słowa copywriter. Większość z nich mogę podsumować jednym zdaniem:
Copywriter jest osobą, która tworzy treści o charakterze reklamowym.
Jasne? Chyba jednak nie do końca. Pozwolę sobie zatem rozłożyć tę definicję na czynniki pierwsze:
- Copywriter jest osobą? Przyznam otwarcie – jest (chociaż czasem pracuje jak maszyna).
- Copywriter pisze? To bez wątpienia się zgadza i raczej nie będzie budziło niczyich wątpliwości.
- Treści o charakterze reklamowym? Oto zaczynają się schody! O ile kiedyś rozpoznanie tego, co jest treścią reklamową, nie stanowiło wielkiego wyzwania, o tyle teraz nie jest to już takie proste. Oczywiście do kategorii tej wciąż należą scenariusze spotów, hasła reklamowe, które widzimy na bilbordach, słyszymy w telewizji czy radiu i tak dalej. Jednak do kategorii tej należą również treści reklamowe w internecie. A w internecie treścią o charakterze reklamowym może być… wszystko.
Copywriter 2.0
Strony www, sklepy internetowe, blogi osobiste, blogi firmowe, social media, portale informacyjne, randkowe, eventowe, SEO, newslettery, mailingi, ebooki, vlogi, kampanie AdWords – to tylko czubek góry lodowej, która wyrosła na burzliwych wodach internetu.
W każdej z wymienionych dziedzin niezbędna jest TREŚĆ. To treść napędza ruch, a ruch napędza sprzedaż. Aby jednak proces ten odbywał się efektywnie (i efektownie), treść nie może być dziełem przypadku. Ba! Treść powinna stanowić dokładnie przemyślany i starannie przygotowany element każdego internetowego projektu, nastawionego na sukces.
I tu właśnie wkraczamy my. Całe na biało.
Co robi copywriter w Copy That?
Chciałabym powiedzieć, że medytuje i inspiruje się, przeglądając Pinteresta, a później sypie pomysłami. Może, od czasu do czasu, tak to wygląda, jednak przez większość dnia copywriter w Copy That ciężko pracuje nad tym, by wyrazić to, co chcą pokazać klienci. Dba o to, by w przekazie, jaki klienci wysyłają w świat, nie pozostawić niedopowiedzeń czy wątpliwości. Wytęża głowę, by wywołać określoną reakcję u odbiorców tekstu.
Tak jak w poniższym przykładzie, który niewątpliwie sprawi, że się uśmiechniesz. Bąbelki. Widzisz? Zadziałało.